dissabte, 27 de febrer del 2010

BIBLIOTECA ESCOLAR 6: FUNCIONS CLÀSSIQUES

ORGANITZAR

L'organització dels documents d'una Biblioteca té com a principal finalitat facilitar la recuperació de la informació.
A l'hora de marcar les pautes organitzatives haurem de tenir en compte els següents factors:

  • Quantitat total de documents
    Quantitat de cada tipologia de document
    Funcions i serveis de la Biblioteca
    Tipologia d'usuaris
    Espai i mobiliari
    Capacitat i compromís de mantenir la col.lecció organitzada.

Per a aquesta organització del fons, els documents han de passar per un tractament físic i un tractament tècnic, que s'ha de reglamentar i seguir el seu FLUX. Si bé distinguim entre tractament físic i tractament tècnic, no se solen fer linialment un darrera l'altre, fins i tot part del tractament es pot fer abans d'adquirir el document.


Tractament Físic

Comprovar el bon estat (enquadernació, pàgines impreses...)
Segellar: quan un document entra a la Biblioteca s'ha de segellar per marcar-li la propietat, i donar-li un número de registre (o codi de barres)
Folrar, si s'ha decidit fer-ho.
Enganxar el teixell amb el topogràfic i altres marques que es vulguin exposar (novetat, selecció, gènere...)


Tractament Tècnic

El tractament tècnic vol dir la catalogació, la classificació i l'assignació de topogràfics.
La Catalogació o descripció d'un document és la creació d'un altre document secundari on es descriu amb uns paràmetres ordenats.
Títol. I subtítols, títols genèrics...
TÍTOL, article; Subtítol...
Autoritats: Autors, il.lustradors, traductors...
COGNOM, nom (segons la Gran Enciclopèdia Catalana)
Edició: Editorial, col.lecció, sèrie, any...
Format: N. pàgines, temps duració, mesures, il.lustració b/n o color, tipus de grafia...


La Classificació es refereix al contingut del document i es fa amb diferents Llenguatges Documentals:

Llenguatge natural. Descripció del contingut del document amb paraules que surten en el propi document. (Cerca a text complet)
Llenguatge controlat. Descripció del contingut del document amb paraules habituals sense redundàncies ni paraules buides. (Llistat de matèries)
Llenguatge jerarquitzat. Descripció del contingut del document amb llenguatge jerarquitzat per significat. (Descriptors)
Llenguatge codificat . Descripció del contingut del document a partir d'un codi de significació (CDU)


Tant en la Catalogació com en la Classificació, s'ha de fer constar quins ítems s'utilitzaran, com s'entraran, i quin sistema d'entrada i recuperació es farà servir.


A les Biblioteques Escolars s'acostuma a fer servir l'e-pèrgam, però hi ha altres sistemes.
Els Topogràfics són el conjunt de números, lletres, colors, dibuixos... que s'enganxen en una etiqueta (teixell) al llom del document i tenen com a funció principal determinar-ne la seva col.locació, però alhora ens poden informar d'altres qualitats (nivell de préstec, nivell de continguts, tema, gènere, idioma...)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada